Blogger Widgets
Jika Anda mempunyai artikel yang ingin dipaparkan di sini beserta dengan nama anda, sila klik button "Share your article/contact us" di bawah. Terima kasih atas perkongsian artikel. Artikel dari anda amat dialu-alukan..

Followers

Follow my status update (Dakwah kerana Allah)

Anda sakit? Ramai yang bergantung pada ubat kimia sehingga merosakkan buah pinggang.. Mengapa tidak dengan herba?? Lawati website perubatan jawi dan thibbun nabawi untuk mendapatkan rawatan tentang penyakit anda 100% tanpa bahan kimia.

Tuesday, 3 April 2012

Kisah Di Alam Syurga Dan Neraka

SIFAT-SIFAT PENGHUNI SURGA

Syurga adalah suatu tempat bagi para nabi, syuhada, sadiqin dan salihin. Di antara sifat-sifat para penghuni surga adalah :

1. Tinggi badan penghuni Surga adalah seperti Nabi Adam a.s. yaitu 60 hasta atau 90 kaki.
2. Ketampanannya seperti Nabi Yusuf a.s.
3. Usianya tidak akan pernah tua seperti Nabi Isa a.s.
4. Suaranya merdu seperti suara Nabi Dawud a.s.
5. Kesabarannya seperti Nabi Ayyub a.s.
6. Akhlaknya seperti akhlak Nabi Muhammad saw..

TEMPAT SEKSAAN DIDALAM NERAKA.

1. Ghayy.

Seksaan didalamnya sangat keras, sehingga neraka yg lain memohon ampun darinya sebanyak empat ratus kali setiap hari.

2. Zamhariir.

Disebut demikian karena siksanya berupa suhu yg sangat dingin.


3. Hubbul Hazan.

Telaga Penyesalan.

A. Ada Telaga yg disebut Thiinatil Khabal, air telaganya dibuat dari kotoran manusia.

B. Ada Gunung api yg disebut Sa'uud, Tingginya sama dengan jarak perjalanan 70 tahun. Orang-orang kafir akan disiksa dengan cara dibenamkan dan diangkat dari telaga ini secara terus menerus tanpa henti.

C. Ada Telaga yg bernama Hamim (Air yg mendidih). Airnya sangat panas, sehingga apabila diminum oleh ahli neraka, maka bibirnya akan membengkak yg lebarnya akan sampai ke hidung dan bibir bawahnya akan bergantung ke dada. Isi perutnya akan terpotong berkeping-keping.

D. Ada telaga lain yg bernama Ghassaaq. Tempat ini dipenuhi peluh, darah, dan nanah orang-orang kafir. Apabila cairan dari telaga Ghassaaq ini dituangkan ke dunia, maka akan terbakarlah seluruh penduduk bumi ini.

E. Ada Telaga yg disebut Ghislin, Air telaganya terdiri dari kotoran yg berasal dari luka orang-orang kafir. Ukuran badan penduduk neraka sangat besar. Jarak antara kedua bahunya sama dengan jarak tiga hari perjalanan. Tebal kulit orang-orang kafir adalah 43 batu ( 1 batu sama dengan dengan 0,914 meter ). Ukuran gigi mereka sebesar gunung.

Makanan yg dimakan akan tersangkut di kerongkong. Kemudia mereka akan meminta agar diberi air yg diberikan kepada mereka adalah air yg berasal dari kotoran manusia, air nanah, dan air yg mendidih.

"... Dan diberi minuman dengan air nanah." (Qs.Ibrahim ayat 16)




Dapatkan info agama di facebook anda. Follow me (Niat kerana Allah)

No comments:

Post a Comment

kongsi artikel anda di sini dengan cara mudah dan cepat

Thank you if you like!!