Blogger Widgets
Jika Anda mempunyai artikel yang ingin dipaparkan di sini beserta dengan nama anda, sila klik button "Share your article/contact us" di bawah. Terima kasih atas perkongsian artikel. Artikel dari anda amat dialu-alukan..

Followers

Follow my status update (Dakwah kerana Allah)

Anda sakit? Ramai yang bergantung pada ubat kimia sehingga merosakkan buah pinggang.. Mengapa tidak dengan herba?? Lawati website perubatan jawi dan thibbun nabawi untuk mendapatkan rawatan tentang penyakit anda 100% tanpa bahan kimia.

Monday, 25 June 2012

Persoalan Solat ketika Azan

-Soalan-
1. Apakah hukum mendirikan solat semasa azan sedang dilaungkan.Ini kerana ada masa disebabkan tugas atau perjalanan jauh, kita perlu mendirikan solat segera apabila masuk waktu.Kadangkala berpandukan pada waktu solat yang telah ditetapkan,kita terus solat dengan yakin apabila jarum jam menunjukkan waktu telah masuk.
2.Perlukah kita menunggu sehingga azan habis dilaungkan untuk mendirikan solat.

-Jawapan-
Bismillah...dalam persoalan ini anda seharusnya mengetahui dan memahami Fiqh al-Nafs atau sebahagian ulamak menamakannya sebagai Fiqh al-Aulawiyat. iaitu yang manakah satu yang lebih utama dan perlu dilakukan
pada waktu itu...
dalam masalah ini seharusnya anda menunggu azan selesai barulah kemudiannya menunaikan solat, kerana Nabi menyatakan yang bermaksud apabila kamu semua mendengar azan, maka sebutlah sepertimana yang disebut oleh muazzin. (al-Bukhari) maka Awlawiyatnya menjawab azan dahulu.

Satu lagi ianya masuk di dalam bab Ihtiyat (berhati-hati) takut waktu solat itu sebenarnya belum masuk lagi, atau muazzin terazan awal, jika kita menunggu sehingga selesai azan dan kemudian nya baru solat maka kita telah solat di dalam waktunya. perkara ini disebut oleh para ulama fiqh.

seringkali ditanya pada hari jumaat yang kebiasaan di negara kita 2 kali azan, jika kita datang lewat iaitu sewaktu azan kedua dilaungkan, adakah perlu ditunggu azan selesai baru menunaikan solat sunat?

sekiranya seseorang itu datang sewaktu azan pertama, maka keutamaan pada ketika itu menunggu untuk menjawab azan, jika sekiranya seseorang itu datang sewaktu azan kedua dilaungkan, maka pada ketika itu keutamaannya terus solat tahiyyatul masjid, kerana Khatib akan terus berkhutbah sebaik sahaja selesai azan kedua.
wallahu a'lam 
Sumber: http://al-ahkam.net/forum09/viewtopic.php?f=95&t=37432



Dapatkan info agama di facebook anda. Follow me (Niat kerana Allah)

Comments
1 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

1 comments:

kongsi artikel anda di sini dengan cara mudah dan cepat

Thank you if you like!!