Blogger Widgets
Jika Anda mempunyai artikel yang ingin dipaparkan di sini beserta dengan nama anda, sila klik button "Share your article/contact us" di bawah. Terima kasih atas perkongsian artikel. Artikel dari anda amat dialu-alukan..

Followers

Follow my status update (Dakwah kerana Allah)

Anda sakit? Ramai yang bergantung pada ubat kimia sehingga merosakkan buah pinggang.. Mengapa tidak dengan herba?? Lawati website perubatan jawi dan thibbun nabawi untuk mendapatkan rawatan tentang penyakit anda 100% tanpa bahan kimia.

Friday, 1 March 2013

Kelebihan Selawat Azamiah


Kiriman daripada Lamunan Terhenti
(Untuk tumbesaran gambar, sila right klik pada gambar dan klik 'open link in a new tab')

Assalamualaikum ♥

SAHABATKU..VRA LETAK KELEBIHAN SELAWAT AZAMIAH..HARAP SAHABAT BACANYA DGN TELITI;


Darultahai 
September 7, 2012 03:55 AM PDT

Alhamdulillah. Sebaik daku maklumkan kepada anak saudara guru murshid ku akan berpulangnya bonda tercinta, maka beliau berpesan agar membaca solawat azamiah dengan jumlah tertentu dihadiahkan buat al marhumah. ada sahabat melihat melalui firasatnya akan bonda ku dimandikan oleh para wanita berpurdah dengan air wangian dan disekeliling yang memandikan jenazah sekumpulan menabur bunga-bungaan buat jenazah. masya Allah. kemudian kelihatan jenazah baring tenang diatas katil dengan kelambu yang sangat menyenangkan. wajah berseri. Masya Allah. Sahabatku berkata : Masya Allah, apakah amalmu sehingga sebegini layan yang diterima oleh arwah bondaku. Jawabku: Hadiah amalan selawat Azamiah.
Carilah guru yang boleh mengijazahkan amalan selawat ini. Aku mengalami keagungan Allah..




razak 
August 25, 2012 05:50 PM PDT

saya dah menggamalkan selawat azamiah ini sudah 10 tahun, alhamdulliah .. tiada dapat saya hitungkan apa yang Allah kurniakan pada saya.



February 13, 2012 03:53 AM PST

Assalamualaikum saudara Razak..

Tuan Guru Haji Muhammad Redha Bukit Abal setahu saya belum meninggal..
Baru2 ni beliau ada datang ke Dungun bersama adiknya TG Muhammad Mubarak atas undangan perkahwinan sahabat beliau..




insan kerdil 
January 31, 2012 06:40 AM PST

mohon saya print utk amalan,,,...saya sudah terima ijazah drpd guru saya cuma x sempat nak salin jer..so mohon print ya.tq

razak 
December 15, 2011 02:30 PM PST

Selawat azamiah ini saya ambil dan berguru dengan allahyarham Tuan Haji Mat Redha di masjid bukit abal Pasir Putih kelantan. Selawat ini saya telah ajarkan pada ibu saya sebelum beliau meninggal dunia pada 16 okt 2011 yang lepas. Org yang melihat muka ibu saya tentu merasa gembira dengan wajah yang berseri-seri. Walaupun saya sedih di sudut hati saya gembira. Setiap kali saya pulang ke kg saya akan singgah di pusara ibu saya dan saya sedekahkan bacaan selawat ini pada ibu aaya.


achan 
September 29, 2011 07:33 AM PDT

ertinya:Ya Allah! Sesungguhnya aku memohon kepadaMu dengan Nur Wajah Allah yang Maha Besar, yang memenuhi segala penjuru ‘Arasy Allah Yang Besar, dan dengannya berdiri seluruh alam Allah Yang Agung. Moga Engkau bersolawat ke atas penghulu kami Muhammad S.A.W. yang mempunyai martabat yang agung dan ke atas keluarga Nabi Allah Yang Besar, dengan kadar kebesaran Zat Allah Yang Maha Besar, pada setiap kerlipan mata dan nafas sebanyak bilangan ilmu Allah Yang Maha Besar, dengan solawat yang berkekalan sebagaimana kekalnya Allah Yang Maha Besar, penghormatan bagi engkau wahai tuan kami, wahai Muhammad, wahai yang mempunyai akhlak yang besar (indah). Salam kesejahteraan daripadaMu ke atas keluarganya seperti yang demikian itu juga. Himpunkanlah di antara aku dan dia (Nabi Muhammad S.A.W.) sebagaimana Engkau menghimpunkan antara roh dan jasad, zahir dan bathin sama ada ketika sedar atau tidur. Jadikanlah dia (Nabi Muhammad S.A.W.) wahai Tuhanku, roh bagi zatku daripada sekalian wajah (keadaan) di dalam dunia ini sebelum hari akhirat, wahai Allah yang Maha Besar.

karima 
September 25, 2011 08:50 PM PDT

guru ku tuan skh ahmad seremban cucu kepada skh muahmad said al-linggi


karima 
September 25, 2011 08:47 PM PDT

SELAWAT ini adalah amalan tarikat ahmadiah,berbahagialah kepada sesiapa yang mengamalkan, guru ku pesan genapkan amalannya setiap hari seratus x iaitu waktu zohor 20x,asar 20x magrib 20x isaq 20x dan subuh 20x. tidak ada syarat untuk menjadi ahli tarikat ahmadiah seperti berkalwat atau puasa atau mengetahui fardu ain, memadalah dengan islam dan beriman sahaja
wajib atas ahli tarikat berguru kepada guru yang murshid,kerana guru yang murshid itulah yang menjadi tali perhubungan ahli itu dengan rasullulah sallallahualihiwassalam, perhubungan diantara seorang guru dengan guru lain hingga kepada rasullulah adalah seperti rantai besi apabila bergerak satu cincin rantai itu bergerak yang lainya.

farid.afba 
August 25, 2010 10:24 AM PDT

alhamdulillah wahai sekalian hamba allah yang menghafal akan selawat al azamiah ini. almarhumah ibu saya jadikan amalan hariannya.masyallah saya sendiri amalkan semasa menghadap wajah ibu saya selepas dimandi dan di kaffan kan masayaallah wajahnya...pada allah shj saya berserah..amin untuk ibuku..

Star 
July 30, 2010 10:24 AM PDT

Saya dah menghafalnya, baca sekali saja lepas solat. Berapa banyak dibaca satu hari oleh bapa (nenek) sampai begitu indah sekali Allah memberi balasan . Dan tak ada kena baca apa-apa sebelum selawat ni ke?



PENGIRAN SA 
August 22, 2009 11:03 AM PDT

ALHAMDULLILLAH, ALLAHUAKBAR......... 

INILAH AMALAN YG DITURUNKAN OLEH RASULALLAH, MUHAMMAD S.A.W. KEPADA, IMAM, MAULANA HAJI AHMAD IDRIS AL HASAN. SELAWAT MAHKOTA RASUL INI JIKA SUDAH TAJALLI, MAKA HASILNYA MAKNAJUBKAN, INSHA ALLAH.

CARILAH GURU YG MURSHID UNTOK MENGAMALKANNYA..ASSALAMUALAIKOM


zaman ariffin 
March 31, 2009 04:53 PM PDT

.. Alhamdulillah... selawat ini selawat yang menghimpunkan segala selawat sangat besar fadilatnya... jika di alamalkan insaallah dengan izin allah dapat berjumpa dengan baginda Rasurlullah,,, saya pernah bermimpi menbaca selawat ini,,, ... pengalaman saya pd satu hari selepas sembahyang juamaat saya baca selawat ini di masjid tiba2 dalam 2 saat pergambar baginda Nabi Muhamad s.a.w..........ini kisah benar... maka sama2lah kita jadikan amalan...




nenek 
January 16, 2009 05:50 AM PST

selawat ini kalau diamalkan akan diperluaskan... diperlapangkan kuburnya..... aku dah tengok dengan mata sendiri... kebesaran Allah... arwah abah aku amalkan selawat ini ... liang lahatnya luas... cantik bersih... harum.. sejuk.. jernih macam batu marmar. sesungguhnya Allah tidak pernah mungkir akan janji2nya..... Amin..

Selawat Azamiah - salah satu daripada Selawat Nabi

Selawat Nabi S.A.W Fadhilat & Khasiatnya

Pengertian Selawat

Selawat adalah jamak dari kalimat solat .Selawat menurut bahasa ertinya ialah doa , rahmat dari Allah, memberi berkah dan ibadat .

Dalam kitab suci Al-Quran Allah berfirman yang bermaksud “ Sesungguhnya Allah dan para malaikat-nya selawat kepada Nabi . Hai orang² yang beriman berselawatlah kamu kepadanya dan ucaplah salam penghormatan kepadanya .” ( Surah Al-Ahzab:ayat 56 )

Selawat kepada nabi terdiri dari tiga tingkatan :

Selawat Allah kepada Nabi dan Rasulnya , istimewa kepada Nabi Muhammad S.A.W. bererti Allah memberi rahmat , memuji dan melahirkan keutamaan serta mendekatkan Nabi Muhammad S.A.W kepadanya .
Selawat para Malaikat kepada para Nabi dan Rasul dan Nabi Muhammad S.A.W , bererti malaikat² mendoakan atau memohon rahmat kemuliaan serta keampunan .
Selawat manusia kepada Nabi Muhammad S.A.W , bererti mengakui kerasulannya ,memohon kepada Allah melahirkan keutamaan, kemuliaan dan mengakui serta mengikuti kebenaran ajaran yang dibawanya.
Hukum Membaca Selawat

Para ulamak telah memberi berbagai pendapat tentang hokum membaca selawat ke atas Nabi S.A.W diantaranya:

Imam Syafie mengatakan, selawat itu wajib dibacakan dlm tasyahud akhir, iaitu di antara tasyahud (tahiyyat) dan salam .
Imam Asy-Sya’bi berpendapat, selawat wajib dibaca dalam solat dalam kedu-dua tasyhud awal dan akhir.
Abu Jaafar Al-Baqir mengatakan, selawat wajib dibaca di dalam solat sama ada dlm tasyahud awal atau akhir.

Abu Bakar ibnu Al-Baqir berpendapat, selawat wajib dibaca tanpa mengira bilangannya.

Abu Bakar Ar-Razi & Ibnu Hazmin berpendapat , berselawat wajib dalam seumur hidup walaupun hanya sekali.

At-Thahawi berpendapat, selawat wajib apabila seseorang mendengar orang menyebut nama Nabi Muhammad S.A.W
Az-Zamakhsyari berpendapat, selawat wajib dibaca pada tiap² sesuatu majlis .
Ibnu Jarir At-Thabari berpendapat, berselawat kepada Nabi adalah suatu pekerjaan yang disukai sahaja .
Ibnu Qashshar berpendapat, berselawat kpd Nabi adalah suatu ibadah wajib

Kesimpulannya , membaca selawat ke atas Nabi S.A.W adalah suatu amaliah dan ibadah yang terpuji yang amat disukai Allah dan para malaikat-nya serta sangat dianjurkan sebagai suatu penghormatan dan memohon rahmat kepada Nabi S.A.W.

Dalil-dalil Hadis Tentang Selawat

Sabda Nabi S.A.W “ Dari Ibnu Mas’ud r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda : Orang yang terdekat denganku pada hari kiamat ialah orang yang paling banyak berselawat kepadaku.” ( Hadis Riwayat At-Trimidzi )

Sabda Nabi s.a.w : “ Berselawat atas para Nabi Allah dan utusan-Nya sebagaimana kamu berselawat kepadaku kerana mereka itu sama diutuskan sebagaimana aku diutus . “ (Hadis Riwayat Ahmad & Al-Khatib )

Sabda Nabi s.a.w : “ Dari Abu Hurairah r.a berkata : Rasulullah s.a.w bersabda : Janganlah kamu jadikan kuburku sebagai tempat perayaan dan berselawatlah kepadaku , maka sesungguhnya bacaan selawatmu itu akan sampai kepadaku dimana sahaja kamu berada. “ (Hadis Riwayat Abu Daud )

Sabda Nabi s.a.w : “ Tiada dari seseorang yang mengucapkan salam kepadaku melainkan Allah menerima ruhku sehingga aku menjawab salam kepadanya.“ (Hadis Riwayat Abu Daud)

Berdasarkan dari hadis², jelas bahawa membaca selawat kepada Nabi s.a.w adalah suatu dari rangkaian iman dan ibadah yang wajib disempurnakan oleh kaum Muslimin dengan penuh kesungguhan dan keikhlasan . Semoga dengan sentiasa berselawat ke atas Nabi, Allah akan memberi rahmat dan keberkatan dalam kehidupan kaum Muslimin .

Waktu-Waktu berselawat

Terdapat banyak hadis yang menerangkan mengenai tempat² dan waktu² yang dituntut supaya kaum Muslimin membaca selawat ke atas Nabi s.a.w. Diantaranya :

Ketika hendak masuk ke dalam masjid dan ketika hendak keluar darinya Nabi s.aw bersabda : “ Apabila seseorang kamu masuk ke dalam masjid, maka hendaklah ia membaca salam kepadaku ( selawat dan salam ) .Sesudah itu berdoa : Wahai Tuhanku , bukakanlah untukku segala pintu rahmat-Mu. Dan apabila ia hendak keluar hendaklah berdoa : Wahai Tuhanku , aku memohon kepadamu limpahan rahmat-Mu .” ( Hadis Riwayat Abu Daud )

Ibnu Sunni menceritakan bahawa apabila Rasulullah s.a.w masuk dari masjid beliau membaca selawat yang bermaksud “ Dengan Nama Allah, selawatlah keatas Muhammad “

Sesudah Azan . Sabda Nabi s.a.w yang bermaksud: “ Apabila kamu mendengar mu’azzin yang menyerukan azan, maka jawablah dengan bacaan yang sama ia baca. Setelah selesai maka berselawatlah kamu kepadaku.” (Hadis Riwayat Ahmad dan Muslim 
Sesudah membaca tasyahud akhir dalam sembahyang .

Di dalam sembahyang jenazah . Menurut Imam Syafi’e dalam Al-Musnad : “ Sunnah Rasulullah s.a.w dalam melaksanakan sembahyang jenazah adalah bertakbir pada permulaannya , setelah itu ia membaca fatihah lalu takbir kedua dan sesudahnya membaca selawat dan kemudian bertakbir lagi kali ketiga.”

Diantara takbir-takbir sembahyang sunat hari raya . Berkata sebahagian ulamak adalah lebih baik jika membaca selawat mengiringi takbir hari raya seperti yang bermaksud “ Maha suci Allah segala puji dan sanjungan bagi Allah jua . Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah yang Maha Besar. Ya Allah , muliakan olehmu Nabi Muhammad dan keluarganya. Ya Allah ampuni aku dan berilah rahmat kepadaku. “
Di permulaan dan akhir doa . Nabi bersabda : “ Sesungguhnya doa itu berhenti antara langit dan bumi . tiada naik , barang sedikit jua daripadanya sehingga kamu berselawat kepada Nabimu. “ ( Hadis Riwayat At-Tirmidzi )

Di akhir qunut dalam sembahyang . Diriwayatkan oleh An-Nasai bahawa disukai seseorang mengakhiri qunut dengan membaca selawat yg bermaksud “ Dan mudah-mudahan Allah melimpahkan selawat (rahmat) atas Muhammad . “
Di malam dan di hari Jumaat. Sabda Nabi s.a.w yg bermaksud “ Banyakkanlah olehmu membaca selawat di malam hari Jumaat dan siangnya kerana selawat itu dikemukakan kepadaku. “ ( Hadis Riwayat Thabarani )

Di dalam khutbah Jumaat . Dalam mazhab Syafi’e para khatib wajib membaca selawat kepada Nabi Muhammad s.a.w pada permulaan kutbah , sesudah membaca thamid dan juga sebelum akhir khutbah Jumaat .
Ketika berziarah di makam atau kubur Nabi Muhammad s.a.w . Sabda Nabi s.a.w : “ Tidak seorang pun di antara kamu yang memberi salamnya iaitu di sisi kuburku , melainkan Allah mengembalikan kepadaku ruhku untuk menjawab salamnya. “ ( Hadis Riwayat Abu Daud )

Sesudah bertalbiah . Sabda Nabi s.a.w: “ Memang disuruh seseorang membaca selawat untuk Nabi ketika ia telah selesai talbiahnya dalam segala keadaan . “( Hadis Riwayat Syafi’i & Daraquthni )

Ketika setiap mengadakan majlis atau keramaian . Sabda Nabi s.a.w: “ Tiadalah duduk suatu kaum di dalam sesuatu majlis sedang mereka telah menyebut (mengingati) Allah Taala dan tiada berselawat ke atas Nabinya, melainkan menderita nescaya Allah akan menyeksa mereka dan jika Allah menghendaki nescaya akan mengampuni mereka .” ( Hadis Riwayat At-Tirmidzi & Abu Daud )

Ketika berjumpa sahabat handai atau saudara mara sesame Islam . Sabda Nabi s.a.w : “ Tiadalah dua hamba yang saling cinta mencintai kerana Allah yang berjumpa salah seorang yang lain lalu berjabat tangan ( bersalam ) dan berselawat kepada Nabi s.a.w . melainkan Allah mengampuni dosanya sebelum mereka berpisah , baik yang telah lalu ataupun yang akan datang. “ ( Hadis riwayat Ibnu Sunni )

Ketika akan memulakan sesuatu pekerjaan yang baik atau penting . Sabda Nabi s.a.w : “ Setiap pekerjaan yang baik yang tidak dimulai dengan hamdalah (memuji Allah) dan selawat , maka pekerjaan atau urusan itu terputus dan hilang barkahnya . “ ( Hadis Riwayat Ar-Rahawi )

Ketika mendengar orang menyebut nama Nabi s.a.w . Sabda Nabi s.a.w : “ orang yang bakhil itu adalah orang yang tidak mahu berselawat ketika orang menyebut namaku di sisinya. “ ( Hadis Riwayat At-Tirmidzi )

Ketika telinga berdengung . Sabda Nabi s.a.w : “ Jika telinga salah seorang dari kamu berdengung , maka hendaklah ia mengingati dan berselawat kepadaku. “ ( Hadis Riwayat Ibnu Sunni )

Ketika mengalami kesusahan dan kebimbangan . Diberitakan oleh Ubay bin Kaab bahawa seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah , ujurnya : “ Ya Rasulullah bagaimana pendapat engkau sekiranya aku jadikan selawat untuk engkau semua? Jawap Rasulullah s.a.w “ Kalau demikian Allah akan memelihara engkau baik mengenai dunia mahu pun mengenai akhiratmu.“ ( Hadis Riwayat Ahmad )

Setiap waktu pagi dan petang . Sabda Nabi s.a.w : “ Barang siapa berselawat kepadaku waktu pagi sepuluh kali dan waktu petang sepuluh kali , maka ia akan mendapat syafaatku di hari kiamat . “ ( Hadis Riwayat Thabarani ) 
KEUTAMAAN SELAWAT

A. Kepentingan Selawat

Sebagaimana yang diterangkan mengikut dalil -dalil hadis, bahawa selawat kepada Nabi s.a.w adalah merupakan satu ibadah yang mulia dan amalan yang terpuji. Oleh itu kaum Muslimin sangat dianjurkan agar sentiasa membawa selawat kepada Nabi s.a.w dengan penuh keimanan dan keikhlasan, kerana ianya mempunyai keutamaan dan fadhilat yang amat besar.

Nabi s.a.w adalah seorang Nabi dan Rasul Allah yang mempunyai keutamaan , kedudukan dan darjat yang tinggi di sisi Allah dengan memiliki sifat-sifat kemulian dan keagungan yang sempurna berbanding dengan para Nabi dan Rasul Allah yang lain.

Firman Allah yang bermaksud: “ Sesungguhnya engkau (Muhammad) mempunyai akhlak yang agung (mulia).” ( Surah Al-Qalam: ayat 4 )

Firman Allah yang bermaksud : “ Sesungguhnya Allah dan para Malaikat-Nya berselawat kepada Nabi . Hai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya dan ucaplah salam penghormatan kepadanya. “ (Al-Ahzab: ayat 56)

Allah s.w.t yang Maha Pengasih lagi maha Penyayang telah memperlihatkan betapa kasih dan sayang-Nya kepada Nabi s.a.w dengan berselawat kepadanya sebagai pujian-Nya dan memuliakan serta mengutamakan Nabi s.a.w di hadapan para malaikat-Nya .

Para malaikat juga turut melahirkan keutamaan ke atas Nabi s.a.w dengan mendoakan , mengucap selawat dan memohon keampunan baginya . kaum Muslimin sebagai umat Nabi s.a.w berkewajipan melahirkan rasa kasih , pujian , sanjungan dan penghormatan yang tinggi kepada beliau , kerana kedudukan dan kemuliannya melebihi para Nabi dan Rasul a.s dengan memperbanyakkan ucapan selawat dan salam sebagai memperkuatkan iman serta berpegang teguh kepada sunnah dan mengamalkan segala ajarannya sebagai pedoman hidup .

Sabda Nabi s.a.w : “ Tidak sempurna iman seseorang dari kamu sehingga aku lebih dicintai olehnya daripada ia mencintai anaknya , orang tuanya dan manusia semuanya .”
( Hadis Riwayat Ahmad, Bukhari, Muslim, Tirmidzi , Nasai dan Ibnu Majah )

Dengan membaca selawat kepada Nabi s.a.w , setiap doa dan amalan-amalan yang lain akan diterima oleh Allah . Jesteru itu selawat memainkan peranan penting dalam segala amalan hidup kerana ianya dapat mempengaruhi keberkatan dalam hidup manusia yang beriman dengan Allah dan Rasul-Nya .

Sabda Nabi s.a.w : “ Setiap doa adalah terhalang, sehingga berselawat atas Nabi s.a.w” ( Hadis Riwayat Ad-Dailami )

Berselawat kepada Nabi s.a.w bererti memperbesarkan dan mengagungkan serta mendukung perjuangannya yang mulia di samping melahirkan rasa syukur atas perutusannya yang menjadi rahmat seluruh ala mini , malah menambahkan keyakinan beramal dengan sunnahnya yang diredhai Allah s.w. t.

Dengan melazimi berselawat kepada Nabi s.a.w , insya Allah kaum muslimin tergolong sebagai orang² yang akan mendapat keistimewaan dan mempunyai kedudukan yang terdekat dengan Nabi s.a.w bersama-sama para sahabatnya pada hari kiamat kelak .

Sabda Nabi s.a.w “ Sesungguhnya seutama-utama manusia (orang terdekat) dengan aku pada hari kiamat adalah mereka yang lebih banyak berselawat kepadaku.”
( Hadis riwayat An-Nasai & Ibnu Hibban )

B. Kelebihan Selawat

Selawat kepada Nabi s.a.w adalah merupakan ibadah yang mulia dan terpuji , mengandung berbagai-bagai kelebihan dan mendapat pertolongan dan perlindungan yang istimewa dari Nabi s.a.w serta memperolehi ganjaran yang besar dari Allah di hari akhirat kelak . Diantara kelebihan selawat adalah seperti berikut :

Mendapat Syafaat Nabi s.a.w
Sabda Nabi s.a.w “ Barang siapa yang berselawat kepadaku pada waktu pagi sepuluh kali dan pada waktu petang sepuluh kali , ia akan memperolehi syafaatku pada hari kiamat .” ( Hadis Riwayat Thabarani )

Sabda Nabi s.a.w “ Barangsiapa berziarah kekuburku maka baginya wajib menerima syafaatku .” ( Hadis Riwayat Ibnu Adi & Al Baihaqi ) 

Mendapat perlindungan dan pembelaan dari Nabi s.a.w
Sabda Nabi s.a.w “ Barangsiapa berselawat kepadaku di sisi kuburku maka aku mendengarnya , barangsiapa berselawat kepadaku dari jauh maka selawat itu diserahkan oleh malaikat yang menyampaikan kepadaku dan ia dicukupi urusan keduniaan dan keakhiratan dan aku sebagai saksi dan pembela baginya .’’ ( Hadis Riwayat Al-Baihaqi dan Al- Khatib ) 

Mendapat keampunan dosa dari Allah .
Sabda Nabi s.a.w “ Barangsiapa yang berselawat kepadaku satu kali , maka Allah berselawat kepadanya sepuluh kali selawat dan Allah menghapus sepuluh kesalahan (dosa) dan mengangkat sepuluh darjat kepadanya.” (Hadis Riwayat Ahmad,Nasai & Al-Hakim )

Sabda Nabi s.a.w “ Barangsiapa berselawat kepadaku pada hari Jumaat dua ratus selawat , maka diampuni baginya dosa dua ratus tahun .” ( Hadis Riwayat Ad-Dailami )

Sabda Nabi s.a.w dari Ubai bin Ka’ab : “ Aku bertanya, wahai Rasulullah! Sesungguhnya aku memperbanyak selawat , maka berapakah aku jadikan untukmu dari selawatku? Nabi bersabda : Apa yang kamu kehendaki.Ia berkata : kataku :” Seperempat” . Sabda Nabi : “ Apa yang kamu sukai dan jika kamu tambah maka itu yang lebih baik bagi kamu”. Kataku: “ Apakah sepertiga”? Sabda Nabi : “ apa yang kamu sukai,jika kamu tambah itulah yang lebih baik bagi kamu.” Ia bertanya: “ Apakah aku jadikan selawatku buatmu semuanya.” Nabi bersabda: “ Jika demikian maka dicukupilah cita-citamu dan diampuni dosamu.” ( Hadis Riwayat Ahmad,Tirmidzi & al-Hakim )

Sabda Nabi s.a.w yang bermaksud : “ Barangsiapa yang berselawat kepadaku dari umatku , maka dicatat baginya sepuluh kebaikan dan dihapuskan darinya sepuluh dosa .” ( Hadis Riwayat Ibnu Hibban ) 

Sabda Nabi s.a.w : “Telah datang kepadaku utusan dari Tuhanku Azzawajalla maka dia (Jibril) berkata : Barangsiapa yang mengucapkan selawat kepadaku dari muatmu,Allah s.w.t mencatat baginya sepuluh kebaikan dan menghapuskan darinya sepuluh dosa dan mengangkat Allah baginya sepuluh darjat dan menolak Allah atasnya (membalas) yang seumpamanya.” ( Hadis Riwayat Ahmad )
Sabda Nabi s.a.w “ Berselawatlah kamu kepadaku , kerana selawat itu menjadi zakat ( penghening jiwa pembersih dosa ) bagimu .” ( Hadis Riwayat Ibnu Murdawaih )

Mendapat Rahmat dari Allah .
Sabda Nabi s.a.w “ Barangsiapa berselawat kepadaku satu kali , maka Allah menurunkan rahmat kepadanya sepuluh kali.” ( Hadis Riwayat Muslim )

Sabda Nabi s.a.w “ Barangsiapa berselawat kepadaku di hari Jumaat seratus kali maka ia datang di hari Kiamat dengan cahaya , sekiranya dibahagi antara makhluk semuanya maka cahaya itu akan memenuhinya .” ( Hadis Riwayat Abu Nu’aim ) 

Mendapat hajat dunia dan akhirat 
Sabda Nabi s.a.w “ Barangsiapa berselawat kepadaku dalam sehari seratus kali , maka Allah datangkan baginya seratus hajat , tujuh puluh untuk akhirat dan tiga puluh untuk di dunianya.” ( Hadis Riwayat Ibnu Majar dari Jabir r.a )

Digembirakan dengan syurga .
Sabda Nabi s.a.w “ Barangsiapa berselawat kepadaku dalam sehari seribu kali , maka ia tidak akan mati sehingga ia digembirakan dengan syurga .” ( H. Riwayat Abus Syaikh dari Anas r.a ) 

Sesungguhnya amat beruntunglah orang² yang sentiasa berselawat ke atas Nabi dengan menjadikannya sebagai wirid dan amalan harian dalam hidupnya . Sebaliknya amatlah rugi dan tercelanya orang² yang tidak mahu membaca selawat kepada Nabi dalam hidupnya . 
Sabda Nabi s.a.w “ Hinalah hidung orang yang ketika disebutkan namaku tidak membaca selawat kepadaku .” ( Hadis Riwayat Tirmidzi )

Sabda Nabi s.a.w “ Orang yang bakhil ialah yang disebut namaku kepadanya lalu ia tidak mahu berselawat kepadaku.” ( Hadis Riwayat Tirmidzi )


Dapatkan info agama dan nasihat di facebook anda

Comments
3 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

3 comments:

  1. dulu saya tak pernah hafal selawat ini, tapi dengan menjaga arwah abah sakit.. mendengar beliau setiap hari membaca selawat ini. 1 hari berkali2 arwah baca.. sehingga ku hafal. itulah keajaiban yang diberi oleh Allah kepada aku selama menjaga arwah. jenazah arwah lembut seperti orang tidur, mudah segala urusan jenazah, mengali kubur pun mudah, tanah tanah cantik merah brderai2 lembut, 1 batu pun tidak kelihatan. kuburnya sangat lapang.. licin, berkilat.. sejuk.. seperti hamparan marmar... kini aku selalu baca selawat ini 12x tiap hari dan sedekahkan kepada arwah....

    ReplyDelete
  2. Shbt Rohimi,tq shbtku,smga Allah sygmu

    ReplyDelete

kongsi artikel anda di sini dengan cara mudah dan cepat

Thank you if you like!!